Century I. - Cesta koření - desková hra
Kód: 6038084Související produkty
Detailní popis produktu
Objevte krásu Cesty koření a pestrobarevných trhů doprovázených úžasným uměleckým dílem od mezinárodně proslulé výtvarnice Fernandy Suárez. Ponořte svou mysl do jednoduchých a čistě herních mechanismů v kombinaci s nádechem systému Deck-Building, které rozvíjejí další strategie a možnosti.
Century Cesta koření je skutečně mimořádná hra, Budete chtít hrát znovu a znovu...a znovu! Prozkoumejte trhy - Obchodujte a zlepšete svou nabídku - Prodejte a získejte body. Hra získala ocenění Spiel Hit 2016.
Jazykové verze pravidel:CZ,SK
TRILOGIE CENTURY JE ŘADA 3 VZRUŠUJÍCÍCH A BÁJEČNĚ NÁVYKOVÝCH HER, KTERÉ SE DAJÍ NAVZÁJEM KOMBINOVAT. EPICKÉ DOBRODRUŽSTVÍ ZAČÍNÁ CESTOU ZA VZÁCNÝM KOŘENÍM. KAŽDÝ ROK PRO VÁS PIATNIK VYDÁ JEDEN DÍL.
Recenze hry Century I. - Cesta koření:
Novinka - 1. díl epické trilogie - je velmi dobře přijímána především hráči, kteří mají rádi jednoduchá pravidla.
Oba dva následné díly vyjdou v příštích dvou letech a jejich krásnou grafiku malířky Fernandy Suarez můžeme obdivovat již nyní na kraji vnitřní strany krabice 1. dílu. Hry jsou výjimečné tím, že se všechny tři dají hrát nejen samostatně, ale že se také dají vzájemně různým způsobem kombinovat.
Příslib do budoucna Velké stylizované písmeno C září na straně krabice, která působí postavená na výšku jako hřbet knihy. Pod písmenem je slibně ohlášeno: „ Pokračování příště….“. Zákazník se nedočkavě v obchodě dotazuje, zda díly A a B již propásl. Je to nedorozumění, neboť C znamená pouze počáteční písmeno názvu hry Century, což v češtině znamená století. Hry jsou výjimečné tím, že se všechny tři dají hrát nejen samostatně, ale že se také dají vzájemně různým způsobem kombinovat. Zní to lákavě, ale musíme nejprve vyčkat, alespoň do té doby, než se pokračování hry objeví, abychom se k těmto hrám mohli vyjádřit. Zabývejme se tedy prvním dílem trilogie CENTURY-CESTA KOŘENÍ, který se odehrává v 15. století. Jsme obchodníci s kořením, kteří vedou karavanu napříč zeměmi východního Středomoří.
Přísná hierarchie koření
Každý hráč začíná se dvěma kartami v ruce a s vlastním kořením v podobě barevných dřevěných špalíčků, které odkládá na svou karavanu (karavanu představuje jedna hrací karta). Cílem je s použitím karet z ruky zvyšovat množství a hodnotu vlastního koření a poté tyto proměnit na vítězné body. Pět vyložených karet s vítěznými body udává aktuální poptávku, vždy čtyři až šest koření v různých kombinacích. Obě karty na předním místě zaručují na začátku ještě přídavek kovové mince, která ke kartě připočítává ve zlatě tři vítězné body a ve stříbře jeden bod. Počáteční počet karet v ruce hráč navýší tak, že získá jednu ze šesti vyložených obchodních karet. Tento princip vyvážených výdajů funguje jako jednoduchý cenový mechanismus a je známý z mnoha her, kde se osvědčil. Tři druhy karet znásobují vlastní majetek. Hraje-li hráč se zdrojovou kartou, získává vyobrazené koření. Výměnná karta udává druh a množství koření, které se v určité kombinaci vymění. Toto pravidlo výměny může hráč uplatnit při vynesení karty vícekrát za sebou, jestliže vlastní dostatečné množství vhodného koření a na vlastní kartě s karavanou má ještě dostatek místa. Zhodnocovací karta umožňuje výměnu dvou nebo tří druhů koření za koření hodnotnější. Čtyři druhy koření podléhají totiž přísné hiearchii. Nejhodnotnější je skořice, následovaná kardamomem, šafránem a kurkumou.
Krátká pravidla, vysoká úroveň
Hráč, který je na tahu, provádí přesně jednu ze čtyř aktivit. Tři zmíněné (získání karty, vynesení karty nebo proplacení koření prostřednictvím karty s vítěznými body) nebo si hráč vezme všechny svoje vynesené karty zpátky do ruky. S ohledem na krátká pravidla, která jsou kompletně a srozumitelně popsány na dvou stranách, nabízí hra CENTURY překvapivě vysokou úroveň. Největší výzvou je sestavení karet v ruce, která především v první třetině partie zabírá nejvíc prostoru, zatímco poté ztrácí rychle na významu. Tento fenomén se nechá snadno vysvětlit. Přijetí jedné karty stojí jeden tah, kterým se hráč blíží nepřímo ke svému cíli. Také hráč, který není spokojený s kartami ve své ruce, se může od určitého časového okamžiku dané akce odrazit ode dna a zabránit tak ztrátě tempa. Umění spočívá v tom, že hráč získá vhodnou kombinaci, prostřednictvím které může vyměnit pokud možno všechna koření.
Současně mají obchodní karty různé hodnoty. Přiřadíme-li koření hodnoty od 1 do 4, vydraží se při jednoduchém použití za jeden až čtyři body, při mnohonásobném použití až za 10 bodů. Hráč tak může udělat obrovský skok od trošky koření k velkému množství hodnotného koření v několika málo tazích nebo dokonce už na jeden zátah. Tohoto maxima však dosáhne hráč pouze tehdy, pokud má přesně vyhovující zásoby zboží. Z toho vyplývá sklon k menší pestrosti koření. Z toho důvodu přináší karty s vítěznými body odměnu v podobě jednoho nebo dvou dodatečných vítězných bodů za tři nebo čtyři různé druhy koření. V návodu hry není podklad pro výpočet vítězných bodů zmíněn, což je naprosto v pořádku. Nezkušeným by to stejně nic neřeklo a našinec na to přijde sám v okamžiku, kdy začne porovnávat karty s vítěznými body. Každý hráč je zaměstnán zvětšováním svého vlastnictví. Konkurenci bychom však neměli spustit z oka, abychom zabránili tomu, že nám sebere před nosem kartu s kombinací koření, které jsme sbírali.
Deck-building pro začátečníky
Hra CENTURY je na hony vzdálená solitérním hrám. Naopak, hráči jsou v akcích na sobě hodně závislí. Hráč, který pozorně zaznamenává karty, které protihráč přijímá, dokáže lépe odhadnout, kolik tahů ještě jeho rival potřebuje k vytoužené sbírce. Samozřejmě, že každý chce ukořistit zlatou minci. Mnozí spoluhráči tuto akci plánují a sbírají s ohledem na kartu, která leží vedle, aby ji mohli okamžitě uplatnit, jakmile se posunou na první místo. Takové plány jsou průhledné a jsou ztrestány zpožděním vykoupení. Dokud má hráč ještě k dispozici skladovací kapacitu, nechává své spoluhráče v napětí. Je jen škoda, že zásoba mincí především v menším obsazení nevystačí až do konce. Hra končí po uplynutí kola, jakmile jeden účastník získá pátou, popřípadě šestou kartu s vítěznými body. Přirozeně se cykly mezi od získání až po vyplacení odlišují. Hráč, který také současně nemůže na konci být vyplacen, má smůlu. Proto se vyplatí, když se hráč pokusí získat jako první nejnižší počet karet. To se podaří nejspíše, pokud si hráč nechá vyplatit nejlehčí karty, tedy ty nejlevnější. Aby hráč mohl uvážit, jakou kolekci koření bude sbírat, měl by vzít v úvahu vícero faktorů: Jaké koření získám s malým úsilím? Získám bonusovou minci? Obsahuje karta diversifikační bonus? Jsem rychlejší než konkurence? Mohu tím dosáhnout dlouhodobý cíl, a sice ukončit hru? V neposlední řadě se vyplatí zisk obchodní karty, kterou hráč vlastně ani nepotřebuje, která ale poskytuje vícero špalíčků než sleva – často více než by hráč vygeneroval zdrojovou kartou.
CENTURY – CESTA KOŘENÍ je velmi dobře přijímána příležitostnými hráči, kteří oceňují krátká pravidla. Pokud se hra hraje s menším počtem hráčů, přirozeně má poté hráč více kontroly nad děním ve hře. Ale i v případě, že hraje více hráčů a hra neprobíhá zrovna dobře, protože obchodní karty nebo karty s vítěznými body nesedí a spoluhráči hrozí porážka, nejedná se o vážné mínusové body.
Doplňkové parametry
Kategorie: | Rodinné stolní hry |
---|---|
? Doba hraní (minut):: | 45+ |
? Minimální věk: | 8 |
? Min. počet hráčů: | 2 |
? Max. počet hráčů: | 5 |
jazyk: | česky |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.